Ons onderwijs

Montessorionderwijs

 
Twee vragen staan bij ons centraal: ‘wie ben je?’ en ‘hoe verhoud je je tot de wereld?’ Dat lijkt een versimpeling van ons montessorionderwijs en dat is het ook. Maar het is wel de essentie.

Jij staat bij ons centraal. Wat kan je? Wat wil je? Wat doe je? En wij stimuleren je om daarin zelfstandig tot goede keuzes te komen. Leren lukt het best vanuit motivatie. Je eigen vuur. Wij wakkeren dat aan en gaandeweg stoken het ook nog eens flink op. Maar het is jouw vuur. We ontdekken samen hoe we jou het beste kunnen helpen dit te laten branden. Daar hebben we vanuit de montessorimethode bewezen tools voor.

Leren doen we hier vanuit breed perspectief: hoofd, hart, handen noemen we dat. Ook leren we veel vanuit de praktijk. We coachen je zodat je je ontwikkelt om te vragen, te luisteren, te leren, door te zetten, af te maken en te excelleren. Naast deze individuele benadering hebben we het over ‘samen’. De groep en de gemeenschap. Over de wereld om je heen. Over elkaar helpen. Over leren van elkaar. Maatschappelijk verantwoordelijk.

 

Op je eigen niveau
Je komt in een brugklas voor mavo-havo, havo-vwo of in de vwo-kern+ stroom. Daarna kun je onbeperkt doorgroeien, want je kunt elk vak op je eigen niveau doen. Je docenten én je persoonlijke coach helpen je om persoonlijke doelen te stellen en de uitdaging echt aan te gaan! De coachgesprekken zijn daarbij heel belangrijk.

Op weg naar zelfstandigheid
Net zoals op de basisschool, werk je op het HML met een planner. Iedere week moet je bepaalde taken verwerkt hebben. Dat doe je op veel verschillende manieren: je krijgt – kort – klassikaal uitleg, je gaat zelf aan het werk of in een groepje. Je werkt met een boek of op je laptop, zoekt informatie, leest, debatteert, doet proefjes, maakt opdrachten, onderzoekt, rekent of schrijft en soms ben je bezig met projecten. Je docenten zien waar jij begeleiding of steun nodig hebt

Begeleidingsuren
Op het HML heb je bijna elke dag keuze uit begeleidingsuren. Je kunt in die tijd verder gaan op de lesstof, extra hulp krijgen, iets inhalen, of op een hoger niveau gaan werken. Je leert hierdoor zelf keuzes maken.. Je schrijft zelf in voor de begeleidingsuren.

Zelf bewust kiezen
Je kiest ook zelf aan welke Creatieve en masters je deelneemt en je hebt een grote keuze uit verbredende en verdiepende activiteiten in en buiten het rooster. Kiezen is best moeilijk. Daarom praten we in de coachgesprekken over wat bij jou past en wat voor jou nodig is.

 


 

Coaching en begeleiding

 
Onderwijs en begeleiding zijn heel nauw met elkaar verbonden op het HML. Begeleiding in en buiten de les is intensief en afgestemd op wat jij nodig hebt.

Montessoriweek
Je eerste week op school is de Montessoriweek. Je bent dan bezig met creatieve en sportieve activiteiten en intussen leer je hoe we omgaan met elkaar en hoe we samen werken en leren. Je maakt kennis met je persoonlijke coach en je ontdekt hoe we op het HML werken met jaarplanner en de digitale ontwikkelmap werk.

Je coach
Op het HML heb je een persoonlijke coach. Die begeleidt je bij het vaststellen van jouw (leer)doelen, het plannen en het maken van keuzes. Jullie praten ook samen over je ervaringen: wat gaat goed, wat vind je moeilijk, waar ben je nieuwsgierig naar? Je ziet je coach ten minste één keer per week, alleen of in een groepje. Al in de Montessoriweek heb je je eerste coachgesprek.



Ontwikkelgesprek
Driemaal per jaar heb je een ontwikkelgesprek waar je ouders bij zijn. Dan mag jij vertellen hoe het met je gaat en waar je mee bezig bent. Samen maken we afspraken over je leerdoelen, met welke vaardigheden je aan de gang gaat, hoe je dat doet en welke begeleiding je daarbij krijgt. Je ontwikkelmap geeft je houvast bij deze gesprekken.



Digitale ontwikkelmap
Je ontwikkelmap is belangrijk voor jou, want die laat zien wie jij bent! Het is een soort miniwebsite waarop je ‘bewijzen’ verzamelt van hoe je leert en plant. Je zet er opdrachten en beoordelingen in, films, presentaties, afbeeldingen, werkstukken en verslagen van alles waar je trots op bent.



Klankbordgroepen
Meedenken over de lessen, meepraten over het schoolbeleid en mee-organiseren van evenementen. De klankbordgroepen op het HML maken dat mogelijk. Iedere jaarlaag heeft een eigen klankbordgroep die wekelijks vergadert, al dan niet onder leiding van een ouderejaars. De vergaderingen zijn gericht het actief verbeteren van alles op het HML. En zo is het HML een school door en voor leerlingen. Samen iedere dag een beetje beter.

Video 1 cover