Op 15 november zijn wij, Debora en Fleur, met zes HML’ers naar het Max Havelaar toesprakentoernooi in Leiden geweest. De leerlingen hebben een speech over democratie opgenomen en zijn daarop beoordeeld voor bewijs 1. De beste speechers kregen een uitnodiging om mee te gaan naar het toernooi. De volgende leerlingen werden uitgekozen: Thijs Bultman (4vD), Liia Tanase (4vC), Marijn Pander (4vB), Dani Schoonbeek (4vB) Chloe Ioannu Puy (4vA) en Julia van Leusden (4vA). Zij stapten zaterdagochtend vroeg op de trein om deel te nemen aan verschillende workshops en een uitdagende speechwedstrijd.
Zoals Julia het achteraf beschreef: “De HML’ers representeerden het HML op het toernooi”. Julia vond dat opvallend aan het feit dat ons groepje het enige was dat zich niet in pak hadden gestoken. Dat was natuurlijk niet helemaal waar, maar er heerste inderdaad wel een jasje-dasje-speechje-sfeer op het toernooi. Ook hadden wij als enige school maar liefst zes leerlingen meegenomen. De meeste scholen kwamen met twee afgevaardigden.
Bij binnenkomst kregen we allemaal een naamsticker en mochten de leerlingen verschillende workshops kiezen. Enkele voorbeelden van workshoptitels waren: ‘Muzikaliteit in je toespraak’ en ‘Oreren voor de camera: van tv tot TikTok’. De leerlingen vonden de workshops ontzettend leerzaam en konden de geleerde technieken meteen toepassen tijdens de wedstrijdvoorbereidingen.
De speech voor de speechwedstrijd moesten de leerlingen in duo’s binnen anderhalf uur voorbereiden. De opdracht was interessant, maar de leerlingen vonden het ook erg moeilijk om iets te verzinnen. Dit leidde tot best wel wat tijdstress. De opdracht luidde: ‘bedenk een maatregel die de werkdruk van leerlingen op de middelbare school moet verlagen’. De maatregel moest zowel interessant als realistisch zijn. Ook moest de speech een pakkende opening van één minuut bevatten.
Toen de tijd eenmaal om was, waren de meesten van onze afgevaardigden nog niet helemaal klaar. Ze hadden graag langer de tijd gehad, maar gingen er toch voor. Er werd gespeecht, gestameld, gehakkeld en georeerd. De leerlingen hadden mooie persoonlijke anekdotes bedacht en ter plekke props verzonnen. Het was wel duidelijk dat we heel wat speechtalent op het HML hebben rondlopen. Helaas mocht geen HML’er door naar de finale.
Toch vonden de leerlingen hun deelname waardevol. Ze vonden de Entr’acte van Jeroen Aalbers waar we in de namiddag naar mochten luisteren ook heel interessant. Deze schrijver van de Borreboekjes bleek een stuk stoerder dan zijn boekjes doen vermoeden.
Al met al een zeer geslaagde middag dus. Hopelijk doen we volgend jaar nog een keer mee!
