‘Wereldburgers voor de klas’ geeft statushouders met hart voor het onderwijs een kans om een baan te vinden binnen het Nederlandse voortgezet onderwijs. Ze zijn hoog opgeleid en hebben allen ruime ervaring in het lesgeven in het land van herkomst. Naast kansen voor de wereldburgers, ontstaan er ook kansen voor het Haage onderwijs. Op dinsdag 24 mei j.l. kwamen rectoren en bestuurders van het Haagse voortgezet onderwijs en potentiële deelnemers samen tijdens een meet-and-greet op het Haags Montessori Lyceum.
De Rode Loper is initiator van Wereldburgers voor de klas.
Charlotte van Thiel, programmamanager van De Rode Loper: “Na het afronden van het eerste succesvolle traject zagen we zeker mogelijkheden voor een vervolg. Vandaag starten we met deze meet-and-greet. Zodra er een match ontstaat tussen de school en een deelnemer kunnen de statushouders deelnemen aan het traject dat de Rode Loper hen biedt. In de zomermaanden volgen de statushouders een intensief NT2 traject, zodat zij zich de Nederlandse taal nog meer eigen kunnen maken. Vervolgens bieden we hen workshops aan over onder andere het Nederlandse schoolsysteem en doen ze als onderwijsassistent gedurende 9 maanden werkervaring op binnen het Haagse voortgezet onderwijs. Deze mensen hebben in hun land van herkomst allemaal ruime ervaring binnen het onderwijs. De wereldburgers kunnen op deze manier hun weg vinden in het Nederlandse onderwijs en weer met plezier en passie het beroep van docent uitoefenen. Een prachtige kans voor de Haagse scholen en de statushouders!”
Twaalf deelnemers hebben meegedaan met de eerste traject van ‘Wereldburgers voor de klas’ in 2021 en minimaal zeven deelnemers hebben een baan gevonden binnen het Haagse onderwijs.
Conny van der Zande, rector Haags Montessori Lyceum: “Bij de eerste speeddate werd ik direct geraakt door de deelnemers. Sterke persoonlijkheden die ontzettend graag werkzaam willen zijn in het onderwijs. Ik zei ‘ja’ en voor drie dagen in de week is Ayshan bij ons gestart als TOA Biologie en we willen graag ook na het project met haar verder. Ayshan verrijkt onze school en ons team.”